2011. augusztus 4., csütörtök

StahlJudit-féle bakonyi palacsinta tündemódra

Avagy Göröcsapátiban (;D) így szoktuk:

25 dkg csiperkegomba (eredetiben barna csiperke, de kiválóan működik fehérrel is)
5 dkg vaj
só, bors
1 doboz (40 dekás) hámozott paradicsomkonzerv (én a Spar sajátmárkást szoktam)
1 nagy vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
10 dkg füstölt szalonna (nem muszáj a vékonyra szeletelt)
2 ek olaj
1 ek őrölt pirospaprika (eredetiben 2 ek, szerintem az sok, de aki szereti a nagyon paprikásat, kipróbálhatja)
2 ek gulyáskrém (én csemege gulyáskrémmel csináltam)
30 dkg darált hús (eredetileg csirkemell, de sertéscombbal vagy lapockával is kiváló volt, picit tovább kellett főzni)
1 dl száraz vörösbor (csak ezért sajnáltam megbontani egy egész üveggel, 1 dl vizet tettem bele helyette)
3 dl tejföl

Kb. 10 db palacsinta SJ szerint. Nekem nem fért be annyiba a cucc. Úgyse szoktam csak 10 db palacsintát sütni. :-P

A tetejére 20 dkg juhtúró és 4 dl tejszín. Én ezek helyett tejföllel vagy feta és tejszín keverékével kentem meg a tetejét.

A gombát megtisztítom, felszeletelem (vagy darabolom, ízlés szerint), a vajon fedő alatt sóval borssal megpárolom, majd fedő nélkül elforralom róla a levet, amit engedett.
A hámozott paradicsomot lecsöpögtetem (én csak kanállal ki szoktam pecázni a dobozból), pürésítem. A vöröshagymát megpucolom, apróra vágom, a fokhagymát megpucolom, összetöröm. A szalonnát felkockázom, az olajon kiolvasztom, kicsit megpirítom, SJ serpenyőben, én lábasban csinálom. A pörcöket szűrőlapáttal kihalászom, a zsiradék nagyját kiszedem a lábasból, kb. 2-3 evőkanálnyi maradjon. Ezen megfonnyasztom a hagymát, leveszem a tűzről, hozzáteszem a pirospaprikát, a gulyáskrémet, a darált húst és óvatosan sózom-borsozom. (A gulyáskrém is sós!) Visszateszem a tűzre, kicsit kavargatom, majd jöhet a fokhagyma, a paradicsomtrutyi, és a víz vagy a bor. Felforralom és kb. 10-15 percig, disznóhús esetében 20-25 percig főzöm.

Közben valamikor kell sütni palacsintát is. :D

Ha puha a hús, hozzákeverem a párolt gombát, kicsit rotyog együtt. Utána jöhet bele a tejföl és a szalonnapörc. A trutyival megtöltöm a palacsintákat, tepsibe vagy megfelelő méretű sütőtálba egymás mellé teszem őket és megkenem a tetejüket juhtúrós vagy fetás tejszínnel, esetleg csak simán tejföllel. 10-15 perc alatt átsütöm a sütőben.

Változatok:
Átsütés nélkül is jó, ekkor szerintem jobb a tetejére a sima tejföl.
Tésztaszósznak is jó.
A gyerekeim gomba nélkül szeretik.
A gomba nélküli husis trutyit ettem már szétcincált (kockákra vágott) fetasajttal és olajbogyóval dúsítva, tésztához.
Ugyanezt a szószt tészta helyett kevertem egy konzervdoboznyi (leöblített) vörösbabhoz, ebbe pici (vagy sok, ki mit szeret) őrölt csilipaprika is finom .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése